Ta kontakt for å vite mer om våre spesialistområder

 

Spesialistområder

1.Ledertrening og lederprogrammer

  • En sentral verdi for Mestringskompetanse er ledernes daglige praksis skal være premissleverandør for våre lederprogrammer og vår ledertrening.

  • Vår erfaring er at det beste resultatet springer ut av relevant forskning kombinert med tilgang til ledernes reelle praksis i hverdagens arbeidsliv.
    I vår tilnærming vektlegger vi at ledernes egne erfaringer aktivt tas i bruk som en ressurs i treningen. Derfor står trening på relevante case sentralt.
    Slik opparbeider deltakerne et sterkt eieforhold både til innholdet og utviklingsprosessene.

  • Som del av vår ledertrening har vi utformet et treningslaboratorium, der ledere får mengdetrening i det de selv sier er viktig å trene på.

  • Et annet sentralt element i vårt program er etablering av kollegastøtte-team, der ledere møtes regelmessig og sammen reflekterer over lederskapet
    i egen organisasjon. Vi ser at dette refleksjonsrommet øker tryggheten og fleksibiliteten hos ledere, noe som påvirker arbeidsmiljø og lønnsomheten positivt. 

  • Kollegastøtte-team er kostnadseffektivt og kan gjennomføres i egen organisasjon, hvor organisasjonens premisser vil være førende. Dette bidrar til at
    ledere i større grad kan fordele eget lederskap for å sike samhandling på tvers av avdelingene. Vi erfarer at organisasjonene får enda større utbytte av
    treningen når opprettelse av et kollegastøtte-team inkluderes som del av lederprogrammet.

2. Individuell lederstøtte og veiledning

Individuell lederstøtte og veiledning kan være en naturlig oppfølging etter endt kursforløp eller tilbys som del av lederutviklingsprosessen. Det kan også være et selvstendig tilbud til ledere som ønsker støtte og en samtalepartner. God lederstøtte og coaching øker ledernes trygghet og selvinnsikt og gjør dem til bedre ledere. Lederstøtte og veiledning bidrar dermed til økt samhandling, bedre resultater og måloppnåelse.

3. Omstillingsprosesser og endringsledelse

Målet med organisasjonsutvikling og endringsledelse er at organisasjonen fungerer optimalt og at alle ledd har tilstrekkelig kunnskap om og fullt eierskap til prosessene og de strategiske målene. 

Mestringskompetanse bistår ledelsen/ledergrupper i å etablere en dokumenterbar og ubyråkratisk oppfølging av avdelinger og individuell oppfølging av ansatte. Eksempler på førstnevnte er ledergruppe-plattformer der de forskjellige avdelingene møtes. Dette vil raskt øke samhandlingen innad i organisasjonen og føre til økt relevans for kunder. Det kan også være behov for organisasjonsmessige og strukturelle justeringer. Her bidrar vi med å kartlegge både organisasjonsmessige og juridiske handlingsrom.

Øvrige Tjenester:

1. Konflikthåndtering – fra konflikt til læring i lederskapet

Langvarig konflikt er ødeleggende og setter dype negative spor i en virksomhet. Hvis man derimot evner å ta tak i konflikten på en konstruktiv måte, kan den snus til noe positivt og øke lederkompetansen og læringsmiljøet i en organisasjon. Konflikthåndtering skaper gode kreative læringsprosesser og bedrer beslutningsevnen. Vi har lang erfaring med å skape trygghet i konflikthåndtering, slik at våre kunder sitter igjen med fruktbar læring og løsninger.

2. Lederstøtte for ledere i private og offentlige virksomheter

Mestringskompetanse gjennomfører lederstøtte, individuelt og for ledergrupper, ved omstillingsprosesser og endringsprosesser. Vi har utarbeidet et eget konsept for dette. Vi har lang erfaring med å tilby slik støtte for ledere, samt tilsvarende støtte for ansatte. Lederstøtte benyttes der ledere står overfor vanskelige faglige og sosiale situasjoner i en avgrenset periode, eller der arbeidsmiljøet har blitt emosjonelt belastende over tid. Slike situasjoner har både personlig og profesjonell påvirkning. Lederstøtte bidrar til at ledere tenker helhetlig og utnytter organisasjonens styrker maksimalt.

3. Kvartalsvise målinger av arbeidsklima – oppfølging og vedlikehold

Etter leder- eller organisasjonsutviklings-prosesser tilbys kvartalsvis oppfølging over en kortere eller lengre periode – etter ønske og behov. Dette er oppsummerende samtaler med ledere eller ledergrupper og korte arbeidsmiljøundersøkelser med både standardiserte og skreddersydde verktøy. Alternativt kan arbeidsmiljøundersøkelser tilbys uavhengig av en forutgående utviklingsprosess. 

Mestringskompetanse gjennomfører evalueringer av organisasjonskultur i samarbeid med Humetrica.com. Vi har tidligere brukt dette til å undersøke blant annet sykefravær og årsaker til dette i en organisasjon innen flysikkerhet.

 

 

Referanser

Mestringskompetanse er sentrale i å utvikle våre programmer for lederutvikling.  Programmene er bygget på vårt verdigrunnlag og vår ledelsesfilosofi, og sammen med Mestringskompetanse har vi etablert vår egen ledelsesmodell hvor lederens forhold til seg selv, til andre og optimal bruk av ressurser og verktøy er sentralt. 

Mestringskompetanse leverer programmer som er spesialtilpasset de utfordringene vi har.  Vi opplever MK som lyttende og med en evne til å avdekke våre reelle behov, og leverer program som oppleves som relevante for oss i Nokas.
HR Sjef | Harald Gjengstø Nokas Aviation Security AS 

 

«Mestringskompetanse er lyttende og gir innsiktsfulle bidrag»

Jeg ble først presentert for Mestringskompetanse og Terje Hofsmarken for å bedre samholdet i et team jeg var medlem av. Som leder har jeg benyttet tjenester fra selskapet ved en rekke anledninger. Både for å bedre mitt eget lederskap, men også for å skolere lederkolleger, og i teambygging. Mestringskompetanse er preget av at de er analytiske av situasjon og behov, og bygger leveransene etter dette.

Åge-Christoffer Lundeby
Pressesjef i NSB-konsernet
Vygruppen fra 24. april 2019

Ledergruppetrening: BOS 

Det som overrasket meg mest var innfallsvinkelen til «veien videre» fra Terje sin side. Jeg hadde forventet meg en ferdig «oppskrift» - noe jeg ikke fikk. Utgangspunktet til Terje var å ta tak i det positive i bedriften og involvering av mellomledere for så å stake ut fremtidig kurs for vår bedrift i fellesskap. Innledningsvis bidro/fokuserte Terje mye på dynamikken i gruppa framfor målet. Dette bidro i stor grad til at vi fikk bedre forståelse for hverandres situasjon, vilje til å bidra konstruktivt inn i arbeidet og at den enkelte fikk mer fokus og forståelse for sitt virkelige ansvar. Terje holdt trykk på framdriften i prosjektet med positive og konstruktive innspill og tilbakemeldinger. Hele tiden med målet om at dette var «vårt prosjekt». Hva har vi oppnådd?
I Bertel O. Steen gjennomføres det 2 årlige medarbeiderundersøkelser på Energi. Første måling etter gjennomført prosjekt viste en økning i medarbeidertilfredshet på 18%.

De økonomiske resultatene våre har fulgt samme utvikling som medarbeidertilfredsheten.
Daglig leder Jon-Arne Krogsæter Bertel O Steen - Jessheim

"Mestringskompetanses företagsanpassade ledarträningen har gett mig god insikt om mina naturliga beteendemönster och hur jag genom en större medvetenhet om dessa vet när jag behöver använda mer kraft och energi i vissa situationer. Jag har i en trygg miljö fått möjlighet att lyfta mina personliga utmaningar och träna på svåra situationer.

God kännedom om mig själv gör att jag kan anpassa mitt beteende efter vad situationen kräver för att leda och möta mina kollegor och medarbetare på mitt bästa sätt. Ledarträningen har bidragit till att stärka mig som ledare utifrån mitt alldeles unika sätt att leda på!"

Sofia Paulin Fahlström
Utbildnings- och värdskapsansvarig
Avarn Security

Adresse : Ekebergveien 1, 0192 Oslo| Tlf : 91354625 | E-Post : terje@mestringskompetanse.no